VASALOPPET 90km

Har åkt dom nio milen 6ggr -02,-04,-06,-11,-12 och -14

Vill ha en utmaning att träna inför varje höst med löpning och rullskidor. Förhoppningsvis kommer snön i dec så att man kan träna inför dom nio milen mellan Sälen och Mora.

Första gången 2002 skulle jag bara genomföra loppet,träning på snö 20 mil, tid 8.30 tim

Andra gången 2004 hade jag tränat mer, 35-40 mil vilket gjorde susen, tid 7.30 tim

Tredje gången 2006 hade vi ett grymt bra före med betongspår halva sträckan och bra förberedelse med snö, tid 6.50 tim

Fjärde gången 2011 satsade vi på TV Vasaloppet. Nu med mer grundträning på rullskidor 20mil och ca 80 mil på snö. Snön kom redan i nov vilket gjorde det enklare och roligare att träna. Den ökade träningsmängden gav effekt. Perfekt väder sol och minusgrader hela vägen, tid 6,40 tim

Femte gången 2012 blev det rullskidor i 40mil innan snön kom i slutet på januari och då hann jag med ca 40 mil på snö.
Ett grymt bra före med fäste och glid. Väder med -13 i starten och -3 under loppet samt all stakträning som rullskidorna ger gjorde att jag fick en ny personlig tid: 6.07 tim

2014: 40mil rullskidor och 40 mil på snö blev det iår. Endast tre veckor med snö hemomkring och 1 v i Åre. Sen fick man leta efter konstsnöbanor i trakten. Vasaloppet höll på att ställas in pga regn o vatten. Starten krymptes ihop fr 50 till 12 spår vilket gjorde det trångt i dom två spår som fanns ända till Mångsbodarna. Sen fanns det inga spår. Tungt. Tiden borde varit 1 timme bättre. TID: 7.23

Tips: Var väl förberedd, loppet suger kraft och energi.

Kaffe och banan sista milen ger nya krafter till en energitömd kropp.


GÖTEBORGSVARVET 21km

En halvmara 2,1 mil i solsken tillsammans med 50.000 andra löpare är en upplevelse. Dessutom firade varvet 30 år iår, 16 maj 2009.

Har alltid joggat och tränat 2-3ggr i veckan i många år men ökade iår upp till 3-4 ggr med bättre träningsupplägg iform av intervaller och längre distanser runt milen.

Har deltagit i ett antal milslopp och bla kvartsmaran i Värnamo som förberedelse.

Har som längst löpt 13km innan varvet och det kändes helt klart i benen efter 14km då något brännande kom smygande i låren vid varje steg.

Det hör också till att musklerna klarar endast omkring 90 min löpning innan musklernas kolhydrater tryter. När muskelbränslet tar slut går man in i väggen om man inte fyller på med sportdyck eller har laddat med extra kolhydrater senaste veckan. Eller är tränad för prestationen, kroppen vänjer sig vid längre sträckor om man är tränad för dom. En otränad muskel lagrar inte mer glykogen trots kolhydratuppladdning.

Men nu var det ju bara några få km kvar uppför avenyn och in i mål. Med stela lår men i övrigt fräsch i lungorna sprang jag in på 1.50 tim.

Dagen efter bestod av två ömmande betongklumpar i lårens framsidor.

Men på det igen....nu har man ju en tid att gå på inför nästa år.

2010 sprang jag på exakt samma tid 1.50
2011 tränade mer och längre tid 1.43
2012 samma tr som året innan tid 1.41

Kolla in www.jogg.se


STOCKHOLM MARATON 42km

Stockholm Marathon
090530

Jag fixade maran 4,2 mil!

Hade bokat hotell sedan länge med en löparfamilj för att avnjuta atmosfären kring Stockholm marathon.

Efter att min löparkompis X hämtat nummerlapp och besökt "smörgåsbordet", mässan med allt om löpning så gick jag in på blocket på kvällen för att se om någon sålde sin startplats. Napp på tredje samtalet. Hämtade startbeviset på centralen kl 11 och nummerlapp kl 12. Stod på startlinjen kl 14, snabba ryck gillar jag, ok nu kör vi.
Jag vet jag klarar en halvmara och lite till men hur mycket innan benen tryter?

Jag och X sprang i ett lungt snacktempo som kändes bra fram till 25km. Vid 27km sa jag till X att nu måste jag gå annars håller inte mina ben längre. - Bryt inte nu, försök att ta dig imål, sa X.

Vid 30 km kändes mina lår som betonglår, tanken fanns att bryta, fick lite jordgubbar av familjen innan Slussen som höjde blodsockret en aning. Jag gick ytterligare en km vilket gjorde att låren fick vila lite. Lite jogg och lite gång varannan km gjorde att jag joggade in på Stockholms stadion med lyckogråten i halsen efter 4tim o 40min.

Denna bedrift hade jag inte en tanke på i vintras när man körde intervaller mellan lyktstolparna.

Jag vill vara förberedd för ansträngningen och det skall inte skada kroppen. Hade endast en blåsa under höger stortå.

Kolla in www.jogg.se


LIDINGÖLOPPET 15km

29/9 2012 står jag på startlinjen för 15 km löpning i Lidingöloppet. Har i många år tänkt springa 30km men något annat har kommit emellan. I år var 30km fullt och kände att 15 är lagom långt. Jag köpte en plats dagen innan och fick stå i sista ledet vilket gjorde att efter 5km hann jag ifatt de andra och fick skrika höger och springa om många på den trånga grusstigen. Kände mig pigg hela vägen i den kuperade terrängen. Tid 1 tim 15 min.

2012: 1.15
2014: 1.13
2015: 1,07 Startled 2,Silvermedalj (inom 1,10)




HALVVÄTTERN 150km

HALVVÄTTERN
130613
140607
150607

15 mil på cykel i bra väder

En knäskada i mars -13 gjorde att jag inte kunde jogga så mycket som jag ville så då började jag cykla för att hålla igång kroppen och hittade en ny sport att utöva. Kände inget i knät under cyklingen. Köpte mig en hybridcykel och tränade ca 50 mil under april och maj.

Det gick över förväntan. Jag cyklade in på 5.49 som var den fart (25-28 km/h) som jag hade tränat i och då tyckte jag att det gick fort. Banan var ganska lättkörd med en rejäl backe i Omberg.

Jag är nöjd med dagarna i Motala-Vadstena.
Har dessutom lärt mig mycket kring cykelsporten.
Skall absolut köra igen. Dags att köpa en racer

2013: 5.49 med ny hybridcykel Crescent
2014: 5,15 (kanonväder)
2015: 5,34 (blåsigt)
2016: 5,08 med ny racer Bianchi, ramlade efter 8 mil och missade medaljtiden med 5 min

 


 Nyheter


 

180101

Rehab IFK Värnamo 2018

Osteopat, Fysioterapeut och Rehabansvarig för superettan laget i fotboll IFK Värnamo

 

Läs mer »

 


 

171101

HÄLSOMÄSSA 10-12 nov 2017

Allt För Hälsan heter årets Hälsomässa i Stockholm Se trender, få motivation, inspiration för en sund, frisk och välmående livsstil. Möte med bla Footbalance mfl

 

Läs mer »

 

 


 Visste du att...


 

.. man kan förlänga sina levnadsår med 6-9 år om man aldrig har rökt, att man motionerar regelbundet och att man äter en sund kost. Varje dag drabbas 100 svenskar av hjärtinfarkt pga rökning, för lite motion och fel kost.